Bunda…Ibu…Emak…Ummi…

ketika Allah menciptakan seorang ibu,
Dia menciptakan dengan bahan yang istimewa dan tahan lama..
Mata Ibu haruslah mempunyai kuasa yang bukan saja mampu melihat yang luar..tetapi lebih jauh mampu menafsir dan membaca apa yang disembunyikan oleh anak dibalik wajahnya..
Telinga Ibu haruslah mempunyai dimensi yang sangat kuat, yang dicipta dari bahan yang mudah terkikis..telinga itu mestilah kebal tatkala menahan kata-kata pedih yang dikeluarkan anak-anak yang dikandungnya itu..
Bahu Ibu pula dibuat dari bahan yang tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut..agar dapat menjadi tempat anak-anaknya bersandar..
Tangan Ibu juga dibuat dengan bahan yang cukup kokoh..agar kuat untuk menampung beban anak-anaknya ketika bekerja seharian memenuhi keperluan mereka..
di Kelopak Mata si Ibu.. Allah menyediakan 1 lubang kecil untuk air matanya..air mata itu adalah miliknya.. dan ia mengalirkannya air mata sambil mengadu pada Allah..tentang hal-hal yang melukai hatinya.. Air mata yang menahan derita dari perbuatan anak-anak yang sering menyakitkan..ataupun air mata gembira atas keberhasilan anaknya..
Duhai Ibu yang membawaku ke dunia, aku ingin menyatakan betapa aku menyayangi dan mencintai ibu setelah Allah dan Rasullullah S.A.W. aku sangat ingin ibu mengerti bahwa aku sungguh mencintai ibu seperti aku mencintai syurgaku..
Ampunkan aku duhai ibu kiranya aku pernah membuatmu susah hati karena perbuatanku.. Ampunkan aku ibu jika bicaraku pernah mengguris hatimu.. Ampunkan daku ibu jika pernah aku mengingkari suruhanmu.. Ampunkan daku ibu jika sepanjang waktu ini aku gagal menjadi anak yang terbaik buatmu.. gagal menjadi penyejuk mata dan penawar hatimu.. Gagal membuat ibu berasa bahagia denganku..
Pintaku agar Dia menyayangi dan mengasihi Ibu seperti mana ibu menyayangi dan mengasihiku semasa aku kecil.. agar Dia mencintai ibu lebih dari ibu mencintaiku.. Agar Dia memberikan ibu kebahgiaan lebih daripada kebahagiaan yang aku miliki.. Agar Dia membuat ibu tersenyum bahagia lebih daripada ibu membuatku tersnyum..
Ya Allah.. aku menyayangi dan mencintai ibuku kerana-Mu.. Tuhan.. Lindungilah ibu selalu daripada bahaya dan dukacita..
selalulah Engkau ukirkan senyuman di wajah ibu.. supaya kutahu ibu sedang berbahagia dengan hidupnya.. Selalulah Engkau payungi ibu dalam rahmat dan kasih sayang-Mu yang tidak bertepi itu..
Duhai ibu.. sayangmu kubawa ke Syurga.. Salam sayang penuh cinta dari anakmu yang kian dewasa……………………….

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s